الأحد، 28 ديسمبر 2008

هــــوكا مــــوكا



أول ما جسمي وصل للأرض بعد الدحرجه العنيفه دي من علي الجبل.. استغربت جدا اني لسه عايش و كنت مش عارف أقف علي رجلي قلت أريح شويه من السفرية الجبليه دي .. و احاول اني افتكر حاجه من اللي قبل هذه اللحظة .. مفيش فايده ..المهم قمت و مشيت شويه في الصحراء القاحله و بعدت كتير اوي عن الجبل .. و علي مرمي بصري لقيت زي ما يكون كده طريق اسفلت .. المهم مشيت لحد ما وصلت بس كان الاسفلت بيلمع تقولش طريق تيفال .. و بعدين استنيت شويه اشوف اي مواصله تيجي و اشرح له موقفي جايز يرضي ياخدني المنصورة عالسريع و بالمره اعرف انا فين اساسا .. شكلها عامله زي العين السخنه .. رغم اني عمري ما رحت العين السخنه ... المهم لقيت عربيه جايه من بعيد .. بتقرب .. اهي وصلت .. جايه عليا .. بس مش عربيه .. بتاعه كده زي ما تكون عربيه من غير عجل .. طايره فوق الاسفلت ... ايه الهبل ده .. جت وقفت جمبي .. و واحد طلع راسه قالي :

" تلل سش ثقص "

و حرفين كده بحركات لسان مش موجوده عندنا اصله كان لسانه مشقوق نصين و بيقول حروف غريبه و عنده قرن صغير في نص راسه و مفيش مناخير اساسا .. طبعا انا قشعرت القشعره بتاعت البرد العنيف اوي .. و زعقت بعنف عشان اصحي من النوم بس الكائن الحقيقه طلع ذوق و قام يهديني و يقول لي :

" ليسشلشس لقثقث قفا قب "

طبعا انا هديت علي طول و حسيت بالامان و صرخت في وش امه :

" انت مين يا عم الحاج و انا فين يحرق مـ ......" ( فاصل من البذاءات )

الكائن بكل هدوء فتح لي الباب اللي جمبه عشان اركب و رحت راكب كأني رايح اركب مع شاورمه عشان نلف علي شارع المشايه شويه ... و طبعا قفلت الباب .. و هو بيجهز عشان يطلع بالعربيه ..فتح لي الباب تاني عشان انزل قلت له :

" ايه يا عم المتخلف انت مش قايلي اركب ..؟!! "

ببص لقيتنا بقينا في مكان تاني خالص غير اللي ركبت منه و نزلت لقيت الشوارع كلها رخام ابيض و الناس كلهم شبه الكائن قلت له :

" هوكا موكا " ( اي كلام فارغ )

رد عليا بحماس :

" هوكا موكا .. يبسش .. يثصضص بثص بب بثص "

يا خبر اسود .. دي طلعت كلمه .. طب انا هخرس خالص لاحسن اقول كلام قبيح المهم شاور لي و عدينا في طريق ضيق بين البيوت اللي علي اشكال بيضاويه مش عارف اتبنت ازاي دي ..!! ..و كائنات عجيبه زحمه و ببص علي كائن منهم لقيته حلو شويه و مثير و جسمه ملفوف قلت اكيد ده انتايه .. حتي اللي جمبها راح مبرق لي كده بعنف . قلت له :

" الله يسهلك يا عم .. مش هقطع عليك .. "

راح خبطني في جمبي عمو الكائن قلت له :

" خلاص يا عم .. هوكا موكا ..."

و دخلنا بيضه منهم . احم .. قصدي بيت منهم .. و لقيت اربع كائنات كمان منهم بنتين وواحده ست و التالت عيل

ابتسمت في بلاهه و انا بقول :

" مساء الخير يا شباب ..اعرفكم بنفسي .. حتحوت من كوكب الارض ..كـ..."

بس الكائن قاطعني قائلا :

" ززززززز .... بيسش بثصث صص "

كان بيعرفهم بيا طبعا بس انا خدت بالي ان " ززززز " يعني " هششششش " أو اخرس ..

المهم قلت لهم :

" انا واقع من الجوع يا خواننا .. لو سندويتش جبنه و كبايه ميه بس امسح زوري من المشوار .. انا جاي من طريق سفر يعني و انا في بيضكو يعني و لازم تكرموني ...لـ...."

شوشره عنيفه منهم عشان اسكت و بعدها عملو حواليا حلقه و قعدو يلفوا كده بشكل ابن هبله قلت لهم :

" انتو شويه متخلفين ولا ايه الوضع ؟ ... فيه ايه يا عم الاهطل انت و هو ؟ "

فضلوا يلفوا شويه و بعدها الكائن خدهم و قعدو يتناقشوا شويه و بعدها لقيت الكائن قام يقولي :

" خلاص يا عم هنكلمك باللغه بتاعتك .."

قبل ما اندهش كنت ببلع ريقي عشان كده كحيت و شرقت جامد لأني مكنتش مستعد للمفجأه .. كان المفروض يستني لما ابلع ريقي .. غبي اوي .. المهم بعد الدهشه و التفاصيل المستهلكه دي ..قلت له :

" بص انا من غير ما اندهش أو اسألك عرفت ازاي و الافلام الهندي دي ... انتو تلاقيكو عندكو طريقه تخاطر العقول او اي اشتغلات من الكلام بتاع روايات مصريه للجيب ده .. ما علينا يعني مش هوجع دماغي انا في تفاصيل مالهاش لازمه .. المهم دلوقت انا عاوز اكل ... اتصرف بقي متبقاش راجل ندل .."

قالي بابتسامه ( ابتسامه مقرفه فحححت ) :

" آه طبعا ..اتفضل في الاوده دي و هنحضر لك الاكل "

و قامت مراته اللي كانت تعتبر وحشه بمقاييسهم .. بس بنته كانت مزه الحقيقه و يمكن ده اللي خلاني متأقلم معاهم و يمكن لو اقبح واحد في كوكب الارض شافها هيتقيأ بس هعمل ايه بقي دي انضف واحده هنا .. ما علينا منها مش موضوعنا .. المهم الراجل قالي :

" وانت بقي جيت هنا ازاي ؟ "

قلت له بسرعه :

بص انت اكيد قريت قصص فقدان الذاكره و البطل اللي مش فاكر ماضيه و العوأ ده

قالي : هوكا موكا ..... احم .. قصدي اه طبعا انا بحب القراءه ..

قلت له : انا بقي حالة مشابهه ..و معرفش ايه النظريه ..

قالي : يا سيدي مش مهم اديك منورنا

قلت له : ده نورك والله يا حاج كائن .. البيت منور بصحابه ..

قاللي : يلا اتفضل ..الاكل جاهز

خرجت عشان اعد عالسفره ... و دمي نشف مره واحده و اتبثتت في مكاني .. لما لقيتهم حاطين العيل عالشوايه بعد ما اندبح .. اكتشفت في هذه اللحظه المقوله الشهيره ( انا ركبي سابت ) و اتأكدت انها حقيقه لاني رحت قاعد بسرعه عشان رجليا مقدرتش تشيلني ... و الست كتر خيرها قطعت حته و قدمتهالي علي طبق رخام برضه .. الراجل قالي :

تحب تشرب ايه

قلت له : يا ريت دم ساقع بس معلقتين سكر الله يكرمك ..

قالي : ايه الاسامي العجيبه دي .. هاتيله قلثص يا روقناوه

روقناوه طبعا علي طول قامت تصب لي شويه قلثص عشان هي حاسه اني عطشان .. الله يرحم الواد ده .. بقي مدفون في بطوننا دلوقت ..

خبط جامد جدا جدا .. علي باب البيضه اللي احنا فيها .. و فتح لهم الراجل حبيب قلبي .. و دخل شويه كائنات شكلهم بوليس باين .. و الراجل يحاول يشرح لهم لكن كبيرهم وقف و بص له في عنيه و قاله :

شسربالك ..

الراجل سمع الكلمه من هنا و طب ساكت من هنا .. .. و كبيرهم لف قال نفس الكلمه لكل الكائنات اللي في البيضه معدا انا .. طبوا ساكتين ..يا ساتر .. شكلها كلمه سلاح نووي ...ده ممكن اسرقه ولو رجعت مصر اسلمه لوزاره الاسكان عشان يقتلوا بيه موظفين الحكومه ...كبيرهم قرب مني و انا بدات اقلق .. لاحسن يقولي شسـ.... لأ لأ بلاش اقولها في سري لاحسن اطب ساكت انا كمان ....دي كلمة شكلها مفعولها خارق ...المهم الراجل كبيرهم

قالي :

متخافش .. انت هتيجي معانا عشان البلانور عاوزك ..

قلت : له مين البلانور ده ..

قالي : انت هتصيع ؟ .. يلا اخلص تعالي ..

قلت له : طيب ماشي يلا .. منتو اللي واقفين ..

لقيت اصوات تقلصات معويه كتير طالعه منهم .. عرفت بعد كده انهم بيضحكوا ..المهم يعني الراجل قالي :

طيب يلا يا خويا .

و حط ايده ( اللي بصابعين بس ) علي عينيا .. و شالهم تاني .. لقيت نفسي في قاعه غريبه فيها ترابيزه عليها اتنين مستنييني ...ده وسائل المواصلات هنا رهيبه يا جدعان .. تغمض عينك تفتحها توصل .. لو عرفت اجيب السر ده معايا .. الواحد ممكن ينزل الجامعه و يروح اسكندريه و دريم بارك في عشر دقايق ..

المهم قعدوني قدام الضابط ..هو منظره كده ضابط لكن مش متاكد يعني و جايز هو ده البلانور.. المهم لقيته نده لواحد منهم و قاله جمله عجيبه كده و الراجل ابتسم ابتسامه مقرفه من بتوعهم و جاب بتاع شبه الشنيور كده حطو في مناخيري و انا اترعبت طبعا .. ده عاوز ايه ده .. هو عشان ملوش مناخير يعني ولا ايه .. ولا ممكن يكونوا ناويين يعملوا فحص لمناخيري و يستأصلوه !.. اه مهم اول مره يشوفو الجزء ده في اجسام الكائنات الحيه .. يلا مش مهم .. اهو حتي الواحد يرتاح من قرف الزكام و نوبه البرد اللي بتجيلي في الشتا .. المهم الراجل شغل المدعوق اللي هو ماسكو ده و حسيت بقشعره كده و معنتش حاسس بمناخيري و حسيت برضه اني عاوز اهرش في وسط راسي .. كان فيه زغزغه كده غريبه المهم الضابط ده قالي :

"انت ايه اللي جابك قبل المده المتفق عليها ؟.. لحقت تخلص شغلك كله ؟"

ايه العبيط ده .. هو بيشبه عليا ولا ايه ؟ انا طبعا كان الموضوع زاد عن حده معايا و لازم اصحي بقي او اشوف انا اللي انا فيه ده ايه .. حلم ولا بجد .. انا عمال اهزر من الصبح لكن كده اوفر اوي ... رحت مصيح :

بص يا عم .. كده بجد اوفر .. ممكن اصحي بقي ؟

قالي في دهشه : تصحي من ايه يا بني انت اتهبلت ؟ ... اديني التقرير بتاعك .. و وضح اسباب عودتك بدري قبل معادك ..

طبعا دماغي كانت هتطق .. و انا بقوله :

يا عمي عودة ايه هو انت محسسني اني ابن اختك ليه ؟ ...انتو مين اساسا و ايه العالم الغريب ده .. انا جاي هنا غلط يا حاج .. عاوز ارجع ...

قالي في دهشه اكبر : لأ لأ انت حالتك مستعصيه .. انت شكلك فاقد الذاكره ..

قلت له : ايوه عليك نور .. بس انا مش من هنا .. شوفو لي اي حل في الموضوع ده ...

قالي : يا دي اليوم اللي مش فايت .. يا عم مش من هنا ازاي ... امال منين يعني ؟

قلت له : انا من مجره تانيه اسمها درب التبانه .. بس اسمها مش هيفرق معاك في حاجه عشان احنا اللي بنقول عليها كده اكيد اسمها مختلف عندكم ..

قالي في دهشه اكبر من اللي فاتوا :

ياد انت هتشتغل نفسك ؟ ... عندنا و عندكو ايه .. هات له مرايه يا بني ..

بدات اتوتر لاني تقريبا وصلني معاني مرعبه من كلامه .. و قررت ارفع ايدي اليمين علي وسط راسي ..عشان احسس علي القرن الصغير اللي طالع زي ميكون قلم رصاص مكسور .. و لما حسست علي مناخيري و ملقيتهاش حسيت بنوع من التوتر اللي بيخلي الواحد عاوز يخش الحمام ..

" المرايه .. اتفضل "

خرجني من حاله التوتر لحاله اكتر سوادا .. رحت مصيح :

لاااااااااااااااا ... خلاص خلاص .. كده كتير علي فكره ... كتير اوي ..

الضابط مندهش و هو بيقول :

يابني مالك فيه ايه .. المفروض انك كنت في مهمه وطنيه .. مالك متوتر ليه .. فين التقرير بتاعك .. ؟

" يا عم لااااااااااااااااا مش انا "

" ازاي يعني "

" مالو ده .. هو اتجنن "

" مش انا يا جدعاااااااااان .. مش هينفع اعد كده انا "

" طب نعمل فيه ايه ده "

طلعت اجري عشان اخرج لكن لقيت اتنين منهم في وشي رحت خابط واحد و تافف عالتاني ( تقولش خناقه في حوش المدرسه ) و الرابع نزل علي راسي خبطه غبيه دوختني جامد و حسيت ببرد شديد و انا عمال اقول الجو ابرد من اللزوم و الاحساس العجيب ده انا حسيته قبل كده قريب اه .. ببص فوق عشان اتأكد لقيت السما زرقا رغم اننا في الشتا .. و لقيت الواد بيشوط الكوره بعيد و يقولي معلش قلشت .. غبي اوي .. طالع اجري عشان اجيبها و باصيتها للواد بس و انا راجع له لقيت الاربع شباب جايين و اطولهم بيقول :

ايه يا مان فينك ؟ ... مش هتقولنا السواق عمل ايه معاك ؟

قلت لهم : ياااه .. انتو لسه فاكرين ؟

الاربعه في صوت واحد : اه .... كمل ...

قلت لهم : مفيش كل ما هنالك اني لمـ.....

دوخه جامده تاني حصلت و لقيت نفسي مكفي عالارض و لما قمت لقيت الكوره جمبي .. تقريبا لبست في وشي و انا واقف بتكلم مع الشباب .. شكلي هقتل العيل ده واخلص منه و من تخيلاتي المتكرره للمشهد الخنيق ده مهو مش معقول كل ده حلم ... ايه الوضع يعني .. مينفعش كده ..

" سلامتك من الخبطه يا ابو الكباتن ... انا كنت شايفه و هو بيشوط بس مكنتش اعرف انها هتيجي فيك ..حصل خير "

اطول واحد في الاربعه لسه بيرغي من ساعتها و انا مش طايق رغي و كفايه اللي انا فيه

" المهم بس قولي .. ايه اللي حصل مع السواق ؟"

هنا مقدرتش استحمل بقي و صيحت :

يا عم ارحم أمي .. غور بقي .. حل عني .. ده انـ...

" حتحوووووووووووت .. حبيب قلبي انت لسه بتكتب ؟!! "

صوته اخترق كياني و خلاني كنت هقوم اطبق في زمارة رقبته .. .. شاورمه لا يطاق نهائيا في المواقف دي .. ايه اللي جابه المكتبه دلوقت اساسا .. قاعد من الصبح انا اكتب و امخمخ ... و اديه نتش الكشكول من قدامي ..

" يا عم هات اخلص مش فايق لك "

بكل بساطه راح مقطع الكام صفحه اللي كتبتهم و قالي مبتسما :

" يا عم فاكس كل ده .. يلا تعالي نعدي عالعيال "

ابتسمت عشان اداري الحرب العالميه اللي بتدور جوايا .. و طبعا لما طلعنا البيت عند شاورمه محسيتش بأي نوع من الندم و انا بتفرج عليه بيحاول عبثا انه يطفي النار اللي ولعت في اللوحات الفنيه بتاعته .. لكن بلا جدوي .. اصلي كنت راشش عليها جاز قبل ما أولع فيها .. و يمكن ده خلاني اهدا شويه و احاول اسيطر علي اعصابي و بعد كده معنتش هعيش جوه اي كلام بكتبه عشان بيجيلي انهيار عصبي ..

" ربنا ياخدك يا حتحوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت يا ابن الـ ........ "

مسكين شاورمه

هناك 9 تعليقات:

  1. هاهاهاهاها
    تستاهل يا شاورمه
    انا وانت والزمن طويييل

    حتحوت هو اللى هياخدلى حقى منك

    ولا يا حتحوت
    بقولك

    غفغ تلبت ثقف صقث

    ماشى؟؟
    سلام

    ردحذف
  2. انت لسه بتكتب يا أبو الحتاحيت
    أنا اول مرة اقراها التدوينه دي
    شوخا كانا خنيموس
    يعني .......؟

    ردحذف
  3. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    تبنيىرتيبرتبلالاراالرليرلسرؤسلؤ
    وربنا الموفق
    هههههههههههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  4. يا شباب انا عايز اقول ان انا الضابط اللي كان عاوز حتحوت يعترف ... مستنيه يرجع تاني

    ردحذف
  5. مبروم على مبروم ما يروللش

    ردحذف
  6. خيالك واسع اوى

    ردحذف
  7. حلوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووة كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
    عنجد شدتني وبدأت صدق ههههههههه
    بتمنى انك تواصل الكتابة

    ردحذف
  8. أشكرك جدا زهره اللوتس .. انا توقفت عن الكتابه لما لقيت مفيش اي اقبال ههههه

    ردحذف
  9. جااااااااامده جدا بجد ماشفتش بالجمال دة
    تقييمى هو 100 من 10 طبعا وممكن اعلى من كدة
    انا مبهورة بجد...وانت قلتلى ان الكلام دة كان من سنتنين...اشتغل فيه تانى بليز الموضوع جامد اوى

    ردحذف