الجمعة، 26 ديسمبر 2008

فوت علينا بكرة



"السفارة الاماراتيه يا متخلف .. هيكون فين يعني !"

قالهالي ابويا بسخريه غير متفعله خلاني اكتشف غباء الـخمس اسئله اللي سألتهم لدرجة اني فكرت افك رباط الجزمة اللي في تجويف جمجمتي .. لكني اندهشت من الاصرار علي الرحيل تاني يوم الصبح من غير سبب للسربعه .. المهم قررت اتنازل عن مبادئي و امد ايدي بكل تواضع مبالغ فيه و اتصلت بـ شاورمة عشان اشوف اذا كان في القاهره و لا لسه .. عشان لو هسافر يبقي نتقابل و ننطلق سويا لمشوار السفارة .. و الحقيقه هو فضل لحد تاني يوم الصبح بيقولي هشوف و اقولك .. و قبل ما أركب السوبر جيت بخمس دقايق حسم قراره اخيرا و اتصل بيا قالي بطريقة حاسمة :

بص يا حتحوت انا هكلمك كمان نص ساعه اقولك لو هقابلك ولا لأ ... قشطه ... أصـ.....

صابعي من غير ما أحس قفل المكالمة و الحقيقه انا بصيت لصابعي بامتنان كبير لأنه انقذني من موقف محرج كان ممكن اتعرض له و انا قاعد في الباص و الناس حواليا هاديه و انا أقوم قايل الفاظ لا تليق ..

دخل بتاع الجرايد قلت له : هات الدستور يا باشا و المصري اليوم

قال بلا اكتراث : طيب

و نزل من الباص بعد ما خد الفلوس .. و اختفي نهائيا و قبل ما أنزل من الباص و استعد لرحلة الجري خلف المعتوه كان طلع تاني و هو بينهج و جايب لي الطلب اديته فلوسه و عليهم نص بوسه و قعدت اقرأ شويه لقيت خبر مقتل واحد ست عجوزه تحت انقاض منزل هدمه اللودر بعد رفض اتنين ستات انهم يسيبوا البيت .. حلو ده

الراجل هد البيت علي دماغهم ايمانا منه بعدم تعطيل سير العمل حتي اني قاومت رغبه عارمه في التصفيق و لقيت خبر تاني عن هيفا بيقول انها كـ... " تررررررررن " نغمه الموبايل بتاعت رجال الاعمال اصلي بحب اعمل النغمه دي عشان احس اني مميز ( شيزوفرينيا مفتعله ) لقيت صوت شاورمه من الموبايل بيقول :

ايوه يا حتحوت قفلت ليه .. انا هقابلك في رمسيس اول ما توصل كلمني .. قشطه ..

قلت في سرعه بديهة : مش هقولك لأ

و جيت اسند عالكرسي .. لقيتني بصحي فجأه من النوم علي فرملة الباص في موقف رمسيس .. نزلت بسرعه ادور علي اي مكان فيه ماكولات من النوع اللي يعيشك يومين مش طايق تبص في أكل .. لقيت محل طعميه روش جدا غالبا اتأسس في العشرينات و انت نازل ... دخلت ضربت اتنين فول و اتنين طعميه و كترت من الشطه و كلمت الواد شاورمه اكدت عليه اني وصلت ..و فتحت اشنطه ابص بصه علي شهادة الليسانس اللي هي اصلا سبب الرحله لأني المفروض اروح اوثقها من السفارة الاماراتيه اللي في الجيزة في الدقي في شارع ابن سينا و محدش يسألني ايه اللي انا قلته ده عشان هو العنوان انا واخده كده ... المهم جه شاورمه و بدأنا رحلة العذاب و خدنا المترو للوصول الي العنوان المجهول اللي كل السواقين اللي شافوه اجمعوا علي جمله واحده " مش عارف والله يا باشا دي فين دي ؟!!" .. و طبعا محدش يسألني ركبت المترو رحت فين لأني مش فاكر ...جالي احساس من كتر الاسئله ان فيه 18 سفاره اماراتيه غير بعض .. ده غير اني عديت علي 8 شوارع نفس الاسم تقريبا .. المهم خدنا تاكس قلناله و دينا السفاره الامارتيه قالنا تمانيه جنيه يا حضرت .. قلت له :

انت تقشر واحنا ناكل يا عسل

جاله احساس اني من بولاق .. المهم وصلنا لشارع غريب كده و نزلنا هناك مشينا شويه لحد ما وصلنا للسفاره اللي طلع شكلها لا يوحي بالتخيل الاسطوري اللي كنت راسمه في دهاليز عقليتي .. المهم دخلت جوه الراجل فتشتني تفتيش ذاتي و دخلت شرحت له الوضع و اني عاوز اوثق و هو طبعا بكل بساطه قالي :

تروح للملحق الثقافي في شارع شهاب ... و تيجي بكره

الله علي كلمة ( تعالي بكره ) هي مش موجوده غير في مصر بس بحبها اوي .. انا فكرت ألف قصيده اسمها فوت علينا بكره ... المهم في هذه اللحظه ضربت مشوار بتاكس للملحق الثقافي و انا عمال طول السكه بفكر في حاجه واحده بس ... هبات في القاهره و لا هرجع المنصورة عروس النيل ( ترانيم عود الشريعي ) و طلخا بلد السماد و.. الراجل فرمل في شارع شهاب و نزلنا قدام السفاره .. شكرته بعنف من غير تودد و اديته اللي فيه النصيب ( النصيب كان جشع اوي ) و رحت السفاره اسألهم اني عاوز اوثق الشهاده بس الحقيقه انا قبل ما أتكلم كنت حاسس ان فيه حاجه غلط ... ببص بأمعان كده في العلم تاني .. العلم ده انا عارفو يا جدعان .. لأ طبعا مش علم انبي .. ده علم الكويت يا خواننا ... !! ... يلا الكويت من الامارات فركة كعب .. المهم رحت راجع من قدام الراجل بعد ما ابتسمت و خدت نفس و هو ابتسم مستعد للاجابه ... و بحركه واحده و انا مبتسم رحت لافف وواخد شاورمه في ايدي .. بالمناسبه شاورمه كان اقتراح سيء جدا لانه مكانش له اي لازمه في اليوم و يمكن لو كنت لوحدي كان ارحم ..كان مقضيها كلام في الموبايل .. هو تقريبا كان مجهز نفسو و شاحن بـتسعين جنيه عشان يبقي مش فاضيلي.. المهم بالحظ و الصدف لقيت الملحق الثقافي للسفاره الاماراتيه .. و قلت لشاورمه استني هنا يا ....

( مكانش معايا اصلا كان بيقول في التلفون " و انت كمان وحشاني والله " )

و دخلت انا جوه فتشوني تفتيش غير ذاتي و اداني كرت كده مش عارف ايه الفكره منه .. المهم دخلت جوه في القاعه و بصيت لقيت يافطه صغيره قذره تحتوي علي عباره سافله جدا بتقول :

(( تسليم الشهادات غدا صباحا ))

حاولت اسيطر علي نظرات الاحتقار اللي طلعت مني لكل اللي قاعدين و نجحت الحمد لله و شويه كده و لقيت الموظف بينده رقمي اللي في الكرت و رحت قلت له :

- الحقيقه انا كنت عاوز اوثـ......

- ايوه يا فندم هات

نتشها من ايدي نتشه صايعه و قالي : بكره الصبح ان شاء الله

المشكله في الموضوع كله انه قالها و هو مبتسم في هدوء و رزانه .. معندوش فكره انه بيقولي " هتبات في الشارع ان شاء الله "

و انا خارج لقيت شاورمه مبتسم في بلاهه و هو لسه بيتكلم في الموبايل .. رحت مطلع الام بي ثري و مشغل اغنيه " ياما مويل الهوا " لمحمد منير في التمانينات .. و اتمشيت جنبه و بفكر هعمل ايه في اليوم اللي زي القمر ده

( طعم الخناااااااااااجر ولا ) طب أروح و لا ابات هنا و خلاص ( حكم الخسيس فيا ) صوت منير عامل جو ملحمي و انا بفكر حسيت اني واقف قدام الكلاكيت .. ( سألت شيخ الطريقة )..... لألأ كــــــفايه ...

" ايه يا بني عملت ايه و لا هنعمل ايه "

اخترقت الجملة التافهه دي حبل افكاري .. لفيت لشاورمه بابتسامته البلهاء قلت له :

هو انت وجودك النهارده معايا كان بمخطط خارجي !

ابتسامته مراحتش و قررنا نروح نضرب كشري في مدينة نصر و كان من اروع " الكراشي " اللي كلتها في تاريخ انضمامي لركب الحياه و رغم ان زوري كان جمرة ملتهبه و لما جيت اكح خفت لاحسن احرق الجرسون قلت ازرف شويه ميه و اهو كله مطافي .. و قعدنا ندردش في امور الخيال و نشتم فلان و نسب في فلانه و كانت دردشه بريئه كلها خير و ود خصوصا لما جبنا سيرة عرندس .. طبعا قعدت اهدي في شاروما لانه كان اتعصب و بدأ يعمل حركات بإيده مش ولابد .. .المهم بعد ما اتحرقنا ... ايوه كلنا يعني ...نزلنا و سالته لو هينفع اعد عنده او عند اي حد .. قالي يا بني متحملش هم انت اهبل .. انا هروق عليك النهارده .. المهم خدنا مواصله في اتوبيس غريب كده بس بعد مطارده بالاسلحه الناريه عشان يقف و لما ركبت كان واقف جمبي و انا ماسك في القضيب " احم ..قضيب الحديد اللي في السقف " بنت حلوة جدا .. و كنت انا ساعتها وصلت لمرحله ما بين الوعي و اللاوعي . يعني كنت شاكك اني بهذي و اني اصلا لسه في المنصورة قاعد اعمل شات مع زعتر .. و حتي البنت دي قالت لي :

فيه مكان فاضي يا كابتن انت شكلك تعبان روح اعد

البرستيج نقح عليا و قلت لها : لأ اتفضلي حضرتك

قالت لي في نعومه " مفتعله طبعا " : لأ اتفضل انت هما كلهم ولاد هناك و مش هعرف اعد ..

انا اقتنعت لاني كنت هموت و اقعد الحقيقه ..و لما استقريت و ريحت راسي عالكرسي حسيت ان السما مش بتكون زرقا اوي كده في الشتا خصوصا ان الواد اللي بيشوط الكوره ده لابس تقيل و هو بيلعب و لما باصالي الكوره جيت اشوطه قلشت كزا مره و رحت عشان اجيبها من مطرح ما راحت بعيد لقيتهم بيضحكو رحت قـ...

" قوم يا حتحوت اصحي يلا ....وصلنا "

اخترقت ودني الجمله دي و انا طبعا فوقت من الهذيان اللي كنت فيه و قمت من الكرسي في الاتوبيس و بصيت علي البنت قبل ما انزل .. و حسيت اد ايه الغثيان ده عالم غريب و عجيب .. و ازاي بيخليك تشوف القرد غزال .. لما ادركت الحقيقه المفزعه نطيت بسرعه من الاتوبيس و فتحت شويه مواضيع هايفه مع شاورما عشان انسي الاسكتش اللي حصل ... و مشينا شويه كده مش كتير يعني بتاعه ساعه و نص لحد ما وصلنا بيت قرايبه .. وبعدها هو طلع و قالي استني هنا بقي اوضب الامور و انزلك .. قلت له

مستنيك يا صديقي .. متعوأش

شاور بأيده من ورا ضهره بحركه مالهاش معني كده و طلع و انا فضلت مستني شوشو شاورما حبيب قلبي و سرحت بخيال في نفس الواد اللي كان بيشوط الكوره اصل انا رحت اجيبهاله لقيتهم كلهم بيضحكو عليا رحت شاخط فيهم :

ايه اللي بضحك يا عم الخفيف انت و هو ..؟

قالي اطولهم : مفيش يا كابتن ده نوع من الاستفزاز النفسي عشان تفقد الثقه في نفسك و اديك فقدتها

قلت له : هايل .. لازم اعرفك عالمؤلف .. او السواق

قاللي : سواق ؟

قلت له : اه اصل انا مره ركبت مع سواق عصبي اوي .. و الراجل ده انا نزلت من بعد ما وصلني جريت علي البيت من غير ما اديله الحساب راح مصيح لي في الشارع و شاتمني كزا مره

الرجاله في نفس واحد : وبعدين ؟!!

انا : ولا قبلين .. رجعت له و اديته محاضره في التهذيب .. بعدها جيت اديله الحساب .. لقيتني معاييش فلوس

الرجاله في نفس واحد " بس واحد نشز منهم " : و بعدين يا مان ؟؟؟!!!!

انا في نفس الحماس قلت : فجاه بقي لقيته راح مـ ......

" حتحووووووووت حبيب قلبي ... اتأخرت عليك ؟!! "

الجمله خرمت ودن اهلي .. و صوت شاورمه اصلا مزعج و عالي و قلت له

يلا يا عم انا مش قادر اقف

قالي في تساؤل قليل الادب : يلا فين ؟

قلت له : نعم ؟

قالي في هدوء غير مفتعل :

حتحوت .. حوحو حبيبي ... انا نازل المنصورة ناو .. زهقان من جو كايرو .. خليك ايزي بقي

يلا بينا

هناك 7 تعليقات:

  1. كلنا مع حتحوت قلبا و قالبا

    ردحذف
  2. عاش حتحوووت موحد الأديان
    وياتري شاورمه دا زملكااوي
    وبعدين انا اكتشفت حاجه إن حوار السواقين دا
    سلسله متصله
    أنا ذكيه بالفطرة مش كدة ههه

    ردحذف
  3. بقى كده يا شاورمه

    بتعمل عليا حركات باليد

    ماشى يا شورم

    هوريك

    اشطه يا حتحوت
    واحشنى يا حاج

    ردحذف
  4. سلامو عليكووووووو
    على فكره انت موهوب جدا فى الحكى .. أنا بصراحه مازهقتش خالص مع طول الحكايه و بعدين دمك زى السكر و كمان بلدياتى
    أوعى يكون المطعم اللى ف رمسيس هو اللى تحت الكبرى أصلى كل مانزل مصر القاهره أحسن يقولوا علينا فلاحين آكل عنده
    مشاهد الهزيان دى حلوه قوى
    و بعدين الناس اللى مش قد كلامها دى ماتجيش المنصوره لا مؤاخذه ... بهزر على راسنا طبعا

    ردحذف
  5. اولا واقعيه جدا
    تحس انك انت ال بيتعمل معاك كده مش ال كاتب القصه
    وبتقول في المواقف كل ال نفسنا نقوله لحد تخيلك للموقف في دماغك
    عملت تشويق انك تخلي ال بيقرا عوز يخلص معاك بسرعه عشان يعرف هيحصل ايه بعد كده وده اهم حاجه
    لا بجد تحفه مش عارفه اقولك ايه كفايه تعليقات الناس ال بجد مش عارفه ازود عليها

    ردحذف
  6. زى العسل يا ماااااااااااااااااان استاذ دا انا علمت دماغ يا راجل وانا الحوار ههههههه

    ردحذف
  7. ما بعرف هيه قصة ولا خيال ولا حقيقة
    بس ممتعة من اول حرف لاخر حرف
    بس انا بكره شاورمة دا جدا بسسب الجملة الاخيرة " انا نازل المنصورة ناو .. زهقان من جو كايرو .. خليك ايزي بقي"

    تسلم ايدك

    ردحذف